2010-07-15

Sommar, sommar, sommar

Jag klagar då inte alls på värmen. Tänker ofta tillbaka på vintern som var. Visst... det är svettigt att jobba, särskilt när man ska städa hos någon mitt på dagen eller duscha någon... då är jag minst lika blöt själv. Men jag klagar inte på värmen.
Hundarna har varit och simmat och tycker att det är så härligt. Arete som är en riktig badis... hon jagar bubblor... pinnar... kottar... allt. Hon ser ut som en tunna på nolltid, inte undra på att hon flyter så bra.
Ceci tar satts och hoppar långt ut i vattnet när jag slänger i den flytande apporten som jag brukar ha med mig. Hon simmar som en liten bäver... effektivt.
Sigge-gammelman får ta det lite lugnt med simmandet... i alla fall när tjejerna är i vattnet. Det händer att de båda ger sig på honom och ska ha det han ev. har i munnen och då orkar han inte hålla emot utan sjunker. Förra året fick jag hämta upp honom... så i år blir det lite mer flytväst på honom.

Att sitta i solen och torka är också en skön historia.
Njuter i fulla drag gör hon, den lilla.
Det är så behagligt att bara sitta i den sena kvälls solen och njuta av naturens alla ljud och dofter.

Sedan kan man ju undra hur det skulle vara om man installerade en luftvärmepump. I vintras hade jag också en period när det var lika varmt inne som kallt ute... men nu är det på samma sida om nollan. Lika varmt ute som inne.
I min bil och i arbetsbilarna har vi AC och det är inte så bra. Man hoppar ut och in i den kalla bilen och varma luften utanför... det ger lite ont i halsen, nästäppa, nackspärr och huvudvärk. Nu har jag börjat ha en halsduk om nacken när jag sitter i bilen så att jag ska slippa bli sjuk.
Hur skulle det då bli med en luftvärmepump... ständigt kallt och blåsigt inne.
Visst är det behagligt när man kommer in till någon som har den på... särskilt om man ska utföra något arbete... men hemma...
Nä... jag väntar nog med det ett par år till.

Tjingeling och ha en riktigt skön sommar alla.

1 kommentar:

Margareta sa...

Himla fin huvudbild på Ceci, hoppas att jag säger rätt namn. Var rädd om gammelmannen Sigge och sätt på flytis. Libby gillar inte att simma utan går mest upp med vatten till magen, på henne hade jag nog också använt flytis om hon gillat att simma.
Var rädd om halsen och hela dig förresten. Ha det bra alla fyra.